- Ce au în comun Pro TV, fotbalul și Călin Georgescu: audiența mare a televiziunilor din România. Ziua de duminică e argumentul perfect.
- Meciul FCSB - U Craiova 1-0 a atras în fața televizoarelor tot atâția oameni cât au adunat împreună Realitatea Plus, Antena 3, România TV și Digi 24, cu Breaking News-ul referitor la invalidarea candidaturii lui Călin Georgescu
Românii sunt pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește procentul celor care au citit o carte în ultimele 12 luni. Doar 30% din populație a făcut acest lucru, arată un studiu Eurostat, publicat de Amazing Maps. Pe primul loc e Elveția (81%), urmată de Danemarca (72%), Estonia (71%), Norvegia (71%), Suedia (70%) și Finlanda (70%).
În schimb, România continuă să fie printre țările fruntașe în ceea ce privește consumul de TV. Ultimele studii spun că 90% dintre români se uită zilnic sau aproape zilnic la televizor, ceea ce înseamnă mai mult de 10 procente peste media de pe continent. În Luxemburg, acest procent e de doar 53%, în Suedia și Irlanda de 62%
Pro TV, fotbalul și Călin Georgescu au dominat audiențele în România
Cu un bazin imens de persoane care sunt extrem de interesate de TV, posturile de televiziune din România reușesc să facă audiență, în mod constant, în ultimele luni, cu 3 tipuri de programe:
- Pro TV, cu aproape orice are în grilă în prime-time, de la Știri, Vremea, Las Fierbinți sau alte show-uri de divertisment
- Posturile de știri, cu știri, analize, dezbateri, controverse care îl au în prim-plan pe Călin Georgescu
- Posturile de sport, cu meciurile de fotbal, în principal Liga 1, meciurile FCSB-ului în cupele europene și echipa națională
Ziua de duminică a fost una care confirmă din plin rândurile de mai sus. O zi în care a existat un câștigător categoric, din punct de vedere al televiziunilor, Pro TV, așa cum se întâmplă practic zi de zi. Primele 4 programe TV, cu cea mai mare audiență în ziua de 9 martie, au fost toate ale Pro-ului.
- Știrile de la ora 19:00 - rating 8,1%
- Știrile din Sport - 7,8
- Vremea - 7,6
- Filmul serii „Black Adam” - 6,7
Apoi, în afara Pro TV-ului, seara a fost împărțită între două evenimente importante, transmise în direct de mai multe televiziuni.
În primul rând, știrea că BEC a invalidat candidatura lui Călin Georgescu, plus protestele violente care au urmat în centrul Bucureștiului.
În al doilea rând, derby-ul FCSB - Universitatea Craiova 1-0, meci disputat pe Arena Națională, în ultima etapă a campionatului regulat din Liga 1.
Meciul de fotbal a fost transmis de Prima Sport și Digi Sport și s-a desfășurat în intervalul 20:000 - 21:55. Evenimentele pe subiectul Georgescu au debutat în jur de ora 19:30, cu anunțul BEC și s-au întins, cu tot cu protestele din Centrul Vechi, până spre miezul nopții. Iar Realitatea Plus, Antena 3 CNN, România TV și Digi 24 au acoperit evenimentul în regim de breaking news.
Partida chiar s-a suprapus, în întregime, peste mijlocul evenimentelor în cazul Georgescu. Și cu toate acestea, cele două posturi de sport au realizat o audiență foarte bună. De 5,6% rating și o cotă de piață de aproape 16%.
Audiența meciului FCSB - U Craiova
- Digi Sport - 3,8%
- Prima Sport - 1,8%
- TOTAL - 5,6%
Audiența e calculată la nivel național, pe publicul cu vârsta cuprinsă între 21 și 54 de ani.
În schimb, în mod cumulat, programele cu cea mai mare audiență, ca medie, al fiecărui post de știri, în intervalul 19:30-23:55, au însemnat aproape același nivel cu al partidei de pe Arena Națională.
Audiența posturilor de știri duminică seara, pe subiectul „Călin Georgescu invalidat de BEC”
- Realitatea Plus - 2,3%
- Antena 3 CNN - 1,3%
- România TV - 1,2%
- Digi24 - 1%
- TOTAL - 5,8%
Fotbalul a bătut tot în vara anului trecut
Campionatul European de fotbal, din iunie-iulie 2024, difuzat de Pro TV, a fost un succes din punct de vedere al audienței. Iar meciurile României au stabilit noi recorduri în materie de telespectatori.
Partida România - Olanda 0-3, din optimile de finală, a atins un rating de aproape 28%, ceea ce înseamnă o audiență medie care s-a apropiat de 5.000.000 de persoane, iar cota de piață a trecut de 67%, ceea ce înseamnă că două din trei televizoare deschise în România, în intervalul meciului, erau pe duelul tricolorilor cu “Portocala Mecanică”.
Audiențele realizate de naționala României la Euro 2024
Meci | Rating | Cota de piață |
România - Olanda 0-3 | 27,9 | 67,2 |
România - Belgia 0-2 | 23,5 | 59,8 |
România - Slovacia 1-1 | 23,2 | 62,9 |
România - Ucraina 3-0 | 16,1 | 53,3 |
Top 5 cele mai vizionate meciuri de fotbal în 2025
- FCSB - United 0-2 10,7% rating
- FCSB - PAOK 2-0 9,5
- FCSB - Lyon 1-3 9,3
- FCSB - Dinamo 2-1 8,7
- Rapid - FCSB 0-0 8,2
Urmează 3 luni de fotbal de mare interes
Dacă subiectul alegerilor prezidențiale va continua să genereze audiență încă cel puțin două luni de aici înainte, cele două tururi pentru stabilirea președintelui urmând să aibă loc pe 4 și 18 mai, fotbalul propune o plajă chiar mai mare pentru jocuri care se anunță extrem de atractive.
Primele două meciuri cu potențial mare de a face audiență foarte bună sunt FCSB - Rapid, duminică seara, în prima etapă de play-off, dar mai ales România - Bosnia, de vinerea viitoare, în debutul preliminariilor CM 2026.
Meciuri în următoarele 3 luni, cu potențial de audiență mare
- 16 martie, Liga 1: FCSB - Rapid (Prima Sport, Digi Sport)
- 21 martie, Prelim. CM: România - Bosnia (Antena 1)
- 29/30 martie, Liga 1: Dinamo - FCSB (Prima Sport, Digi Sport)
- 5-6 aprilie, Liga 1: Rapid - Dinamo (Prima Sport, Digi Sport)
- 26-27 aprilie, Liga 1: Rapid - FCSB (Prima Sport, Digi Sport)
- 3-4 mai, Liga 1: FCSB - Dinamo (Prima Sport, Digi Sport)
- 10-11 mai, Liga 1: Dinamo - Rapid (Prima Sport, Digi Sport)
- 14 mai, Cupa României: Finala (Prima Sport, Digi Sport)
- 21 mai, Europa League: Finala (Prima Sport, Digi Sport)
- 31 mai, Champions League: Finala (Prima Sport, Digi Sport)
- 7 iunie, Prelim. CM: Austria - România (Antena 1)
- 10 iunie, Prelim. CM: România - Cipru (Prima TV)
- 11 iunie, Euro U21: Italia - România (Pro TV)
- 14 iunie, Euro U21: Spania - România (Pro TV)
- 17 iunie, Euro U21: România - Slovacia (Pro TV)