- Australia, țara de pe locul 4 la Jocurile Olimpice de la PARIS 2024, vrea să interzică toată publicitatea la pariurile online.
- Studii arată că s-a normalizat, a devenit acceptabil, ca tinerii sub 18 ani să parieze.
„Industria pariurilor este una care a venit în epoca modernă cu unele dintre cele mai dăunătoare inovații care afectează sănătatea publică a unei țări. De pildă, tinerii sub vârsta de 18 ani sunt victime precoce ale pariurilor”, susțin inițiatorii legii din Parlamentul Australiei care vor să interzică orice publicitate la jocurile online.
Reclamele la jocurile de noroc și pariatul online sunt subiectul unor dezbateri aprinse de argumente între Guvernul și Parlamentul Australiei, relatează revista australiană The Conversation, preluată de HotNews.
Argumentele industriei jocurilor de noroc
Asociația de lobby din Australia pentru pariuri susține că o interzicere a publicității va ruina sportul, prin dispariția sponsorizărilor, și va muta jucătorii către sistemele ilegale.
Parlamentarii afirmă însă că ”pentru ca industria pariurilor să câștige bani, e nevoie ca oamenii care pariază să piardă”. Și că, din cauza acestei anomalii a afacerii, gamblingul e dispus să cheltuiască sume imense în marketing. ”Lărgirea” bazei de clienți este un imperativ. Mai mulți clienți, mai multă pierdere și dependență în societate, profit mai mare pentru firme”. Iar acest lucru se obține, de multe ori, pe seama tinerilor, ceea ce a îngrijorat profund societatea australiană, scrie The Conversation.
În România, o investigație a siteului Snoop, aceeași publicație care a relatat și despre studentele abuzate de profesorul Alfred Bulai, a arătat cum industria gamblingului și statul român încalcă drepturile celor care vor să renunțe să joace. Ca impact a publicării articolului, casele de pariuri au început să ia măsuri, dar ONJN a continuat să tacă.
Daunele produse de pariat la nivel național
„Dovezile privind daunele produse de pariat sunt clare. Ele includ destrămarea relațiilor, înrăutățirea sănătății fizice, pierderea locurilor de muncă, îndatorarea, recurgerea la infracționalitate, pierderea locuinței, violența conjugală și suicidul”.
Progresul tehnologic a permis industriei pariurilor să dezvolte produse sofisticate și accesibile instant pe platformele online. Companiile promovează aceste produse folosind strategii de marketing inovatoare care pot ținti rapid indivizii susceptibili prin diferite canale, inclusiv rețelele de socializare extrem de populare, ca de exemplu TikTok.
Tinerii sub vârsta de 18 ani, ținte ale publicității la pariuri
La fel ca în alte țări, unul dintre motivele pentru care subiectul a ajuns pe agenda opiniei publice și a politicienilor din Australia ține de faptul că această concurență între companiile de pariuri duce la expunerea cotidiană a copiilor și tinerilor la reclame care îi pot influența profund.
The Conversation amintește că dovezi din mai multe țări arată de asemenea că, atunci când departamentele de marketing ale caselor de pariuri își fac treaba bine pentru propriile companii, se ajunge la o normalizare a ideii de a paria în rândul minorilor.
Bineînțeles, industria pariurilor din Australia contrazice aceste constatări. Întrebat direct dacă crede că pariatul a fost normalizat în rândul copiilor în ultimii ani, lobbistul pentru gambling Kai Cantwell a răspuns că nu.
„…îți poți primi banii înapoi”
Cantwell a admis că se pot face mai multe lucruri pentru a garanta că minorii nu sunt țintiți de reclame ale caselor de pariuri, dar a dat imediat vina pe „piața offshore ilegală” (n.r. companiile înregistrate în alte țări) ca fiind cea care bombardează „din greu” copiii și tinerii cu reclame.
Însă un studiu publicat în Journal of Behavioral Addictions a constatat că Sportsbet și TAB, două dintre cele mai cunoscute case de pariuri din Australia, se numără printre brandurile recunoscute consecvent de tinerii australieni. S-a studiat comportamentul tinerilor între 11 și 16 ani. Studiul respectiv a fost publicat încă din 2018, cu ani de zile înainte ca subiectul expunerii tinerilor la reclamele caselor de pariuri să țină prima pagină a ziarelor din Australia.
Tinerii intervievați de The Conversation au relatat că aleg să parieze cu o casă de pariuri anume datorită familiarității, a faptului că le plac reclamele casei respective sau că au văzut publicitate la oferte și promoții ale acesteia.
„Sportsbet, fiindcă dacă pariezi cu ei îți poți primi banii înapoi”, a declarat un tânăr din Australia pentru The Conversation.