- Fie numele familiei lăudat! E un mic deranj cu CIO, dar se rezolvă. O mașină o spală pe alta.
Răspunsul Toyota la întrebările GOLAZO.ro pune surdină nemulțumirii privind evenimentul concurent organizat de Ion Țiriac, pe parcursul căruia medaliații olimpici de la Paris au primit mașini Hyundai.
Nici nu era de așteptat ca o companie de anvergura producătorului japonez de automobile să reacționeze altfel decât printr-un comunicat cifrat corporatist, cu ceva mesaje în subtext.
Îți păstrezi riposta pentru mai târziu, ca o lovitură fatală din karate care își face efectul când nu te mai aștepți. Clar, am văzut prea multe filme cu Bruce Lee.
Pe culmile emoției
Războaiele comerciale nu se poartă cu rachete balistice, ci cu acțiuni de desant mediatic. Asta a reușit acum câteva săptămâni Țiriac. Familia Țiriac, cum a precizat în mod repetat fiul miliardarului.
Pe scurt, afaceristul a luat fața unui concurent important pe piața auto premiind sportivii români laureați la Jocurile Olimpice cu mașini ale propriului portofoliu.
Prezentată și luminată multicolor ca un gest de generozitate maximă, festivitatea pusă la cale de cea mai bogată familie din România a fost în esență un penetrant vector de imagine. O campanie de publicitate transportată pe culmile emoției publice.
Bunicul sfătos premiază copiii merituoși, care de prin satele nordului Moldovei, care de prin bazinele vetuste ale Bucureștiului. Ce emoție!
Zmeul și filantropia
A intrat în folclor că Ion Țiriac nu dă nimic pe degeaba, de aici și mirarea celor care nu mai cred în basme cu Făt-frumos și Ileana Cosânzeana.
De când zmeul-zmeilor temut de lumea de rând și tovarăș permanent al celor puternici împarte daruri și nu pretinde să o ia zălog pe frumoasa adormită?
Investigația GOLAZO.ro pune punct poveștii cu acțiunile filantropice ale miliardarului în felul acela nesuferit prin care presa strică petrecerea. Dar da, a fost o lovitură de maestru despre care se va vorbi mult în mediul de afaceri. Asta însă ne privește mai puțin.
În calitate de foști sportivi. Pe bune?
În schimb, ne interesează că acțiunea de la Salonul Auto Țiriac a implicat și Comitetul Olimpic și Sportiv Român.
Toyota este partener principal al CIO (Comitetul Olimpic Internațional) și, prin afiliere, al COSR. Față de un asemenea partener ai obligații de exclusivitate. Sesizați problema? Una minusculă, cât o pietricică în pantoful din piele de crocodil.
Mihai Covaliu, președintele COSR, a precizat că a participat în calitate de fost sportiv. Ce fandare, demnă de un campion olimpic la scrimă!
Și Elisabeta Lipă tot așa, ca fostă canotoare, nu ca vicepreședintă a COSR și președintă a ANS?
Dar domnul Octavian Morariu, membru al augustei CIO, era acolo ca fost rugbist?
Sfântul interes al sportivilor, morala dă-o-ncolo!
CIO a pus niște întrebări, Covaliu a răspuns că nu-l putea împiedica pe Țiriac sau pe oricine (chiar oricine?) altcineva să premieze sportivii în nume propriu? În nume propriu, dar cu steagul olimpic pe fundal și cu logo-ul Paris 2024 inscripționat pe strălucitoarele cadouri?
Covaliu și Lipă se pot apăra că au acționat în numele interesului sportivilor, care sunt pe cale să mai primească câte un bolid și de la fabricantul japonez. Care fabricant a confirmat că va oferi mașina promisă încă din februarie medaliaților de la Paris.
Apropo, Țiriac a plusat, dând două exemplare dublilor medaliați. Cum va proceda Toyota?
COSR ca mielul blând
Mai important este altceva. Spre sfârșitul răspunsului, Toyota România zice așa:
„Parteneriatul cu COSR este unul de succes pentru Toyota România, iar decizia cu privire la continuarea colaborării va fi anunțată ulterior.” Interesant.
Acest „ulterior” ar trebui să sune îngrijorător pentru cei care au jucat la două capete. Sau, apelând la binecunoscuta zicală zootehnică, au fost ca mielul blând care suge la două oi.