Airbagul i-a salvat viața! Schiorul francez Cyprien Sarrazin a supraviețuit  unui grav accident  pe pârtia de la Bormio. Nu toți vor să poarte airbag. Cum funcționează sistemul +8 foto
Cyprien Sarrazin, pe pârtia de la Bormio Foto: Imago

Airbagul i-a salvat viața!Schiorul francez Cyprien Sarrazin a supraviețuit unui grav accident pe pârtia de la Bormio. Nu toți vor să poarte airbag. Cum funcționează sistemul

  • Federația Internațională de Schi (FIS) a introdus airbagul ca obligatoriu din acest sezon pentru probele de viteză, coborâre sau Super G, unde se ating și 150 km/h. Cyprien Sarrazin a scăpat cu viață datorită acestui dispozitiv. 
  • Airbagul se declanșează la șocuri, toți cei șase senzori trebuie să se activeze. Protejează bustul sportivilor, reducând efectele accidentărilor. 
  • Unii schiori refuză să concureze cu airbag, obținând derogare. Se plâng că dispozitivul se poate declanșa accidental sau că îi jenează în cursă. „Toți sportivii ar trebui să-l poarte la viteză mare”, i-a contrazis francezul Loriot.

Trei accidente în cursele de viteză ale etapei de Cupă Mondială de la Bormio, pe Stelvio, periculoasa pârtie din Alpii Lombardiei.

„E un miracol că trăiește” Schiorii francezi au avertizat asupra pericolului pârtiei de la Bormio, după  accidentul grav al lui Cyprien Sarrazin
Citește și
„E un miracol că trăiește”Schiorii francezi au avertizat asupra pericolului pârtiei de la Bormio, după accidentul grav al lui Cyprien Sarrazin
Citește mai mult
„E un miracol că trăiește” Schiorii francezi au avertizat asupra pericolului pârtiei de la Bormio, după accidentul grav al lui Cyprien Sarrazin

Trei accidente în etapa de la Bormio. Unul grav, Sarrazin!

Cyprien Sarrazin, 30 de ani, a căzut la antrenamentul de vineri, 27 decembrie, pentru proba de coborâre, rănindu-se grav.

Francezul și-a pierdut cunoștința, dar și-a revenit după sosirea paramedicilor. A fost transportat cu elicopterul la cel mai apropiat spital și operat în aceeași seară. Suferise un hematom intracranian.

Veștile au fost pozitive. E stabil, însă rămas sub observație.

Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul
Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul

Galerie foto (8 imagini)

Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul
+8 Foto
labels.photo-gallery

La același antrenament, italianul Pietro Zazzi (30) a ajuns și el la spital, cu o fractură la picior.

Duminică, elvețianul Gino Caviezel (32) a avut accident la Super G. Luat cu elicopterul, acesta s-a ales cu o luxație la umăr și un genunchi puternic afectat.

Căderea lui Gino Caviezel, la Bormio Foto: Imago Căderea lui Gino Caviezel, la Bormio Foto: Imago
Căderea lui Gino Caviezel, la Bormio Foto: Imago

Ce este și cum se activează airbagul la schiori

În toate cazurile, putea fi mult mai grav. Mai ales la Sarrazin, putea fi fatal. Ceva i-a salvat pe toți. Airbagul.

Din acest sezon, federația internațională de schi (FIS) a decis că acest dispozitiv e obligatoriu pentru schiori în probele de viteză, coborâre și Super G, unde se pot atinge viteze de 150 km/h.

Airbagul se deschide automat în momentul șocului. Conform Gazzetta dello Sport, care descrie un sistem Dainese D-Air, protejează spatele cu plăci de aluminiu care absorb și dispersează undele de șoc la impact.

„În interiorul protecției există sensori care activează airbagul. Protejează nu doar spatele, ci și umerii și partea din față a bustului, cutia toracică și organele vitale”.

Așa arată sportivul după activarea dispozitivului Foto: D-Air Așa arată sportivul după activarea dispozitivului Foto: D-Air
Așa arată sportivul după activarea dispozitivului Foto: D-Air

Sunt șase senzori, trei giroscopici, și toți șase trebuie să depășească un parametru de „anomalie” pentru a declanșa airbagul.

35 de milisecunde
durează activarea airbagului în cazul unui accident la schi

Se vede când se activează. Costumul schiorului se umflă dintr-odată.

S-a declanșat din greșeală și Odermatt a concurat cu airbagul desfăcut

Uneori, se poate declanșa accidental și atunci sportivul e obligat să concureze până la capătul cursei cu airbagul desfăcut.

Așa i s-a întâmplat elvețianului Marco Odermatt în weekend, la Bormio.

S-a dezechilibrat, o clipă a pierdut controlul și a existat un mic șoc la aterizare, ce a activat dispozitivul. Chiar dacă Odermatt și-a recăpătat echilibrul și a continuat coborârea.

Întotdeauna există o foarte mică posibilitate ca un airbag să se declanșeze din greșeală, dar e aceeași posibilitate de a-ți pierde un schi în timpul cursei. Marco Pastore, director Dainese, pentru Gazzetta dello Sport

De ce refuză unii sportivi airbagul

Acesta este un motiv pentru care nu toți schiorii profesioniști poartă airbag. Deși e obligatoriu, se poate cere derogare, cum s-a întâmplat în mai multe cazuri.

Alți sportivi se plâng că dispozitivul îi incomodează în cursă.

Există în jur de 30 de schiori care au primit derogare, conform RMC Sport.

Roland Assinger, antrenorul echipei masculine a Austriei, a explicat de ce nu toți schiorii îl folosesc:

„Airbagul a fost creat pentru piloții din motoclism, care au în general 1,70 m și 60 kg. Nu se poate compara cu Vincent Kriechmayr (n.r. schior austriac - 1,86 m, 93 kg) sau Lara Gut-Behrami (schioare, 1,60-58 kg)”.

Schiorul francez Florian Loriot i-a contrazis însă: „La început, trebuie să te obișnuiești. Totuși, trebuie să accepți airbagul, discuția nu e dacă te deranjează.

FIS ne pune la dispoziție lucruri pentru securitatea noastră și, când unii se opun, e rău. Cu cât vor fi mai mulți sportivi cu airbag, cu atât va fi mai bine”.

Eu nu mai concurez fără airbag. În primul rând, mă simt eliberat psihic. Am văzut ce efect are la căzături, reduce șocul, micșorează efectul accidentărilor. Din perspectiva mea, toți sportivii ar trebui să-l poarte. E bun pentru siguranță. Florian Loriot, schior francez
INTERVIU „La Washington și la București vor toți să-i lege șireturile lui Trump”. Vladimir Tismăneanu, relatare din SUA: „La mine la Universitate s-au desființat toate birourile și funcțiile legate de diversitate”
INTERVIU „La Washington și la București vor toți să-i lege șireturile lui Trump”. Vladimir Tismăneanu, relatare din SUA: „La mine la Universitate s-au desființat toate birourile și funcțiile legate de diversitate”
INTERVIU „La Washington și la București vor toți să-i lege șireturile lui Trump”. Vladimir Tismăneanu, relatare din SUA: „La mine la Universitate s-au desființat toate birourile și funcțiile legate de diversitate”
FCSB a rupt kilometrajul  Campioana României  a alergat enorm  în meciul câștigat joi cu PAOK Salonic, 2-0. Datele exacte sunt uimitoare
Europa League
21.02
FCSB a rupt kilometrajul Campioana României a alergat enorm în meciul câștigat joi cu PAOK Salonic, 2-0. Datele exacte sunt uimitoare
Citește mai mult
FCSB a rupt kilometrajul  Campioana României a alergat enorm în meciul câștigat joi cu PAOK Salonic, 2-0. Datele exacte sunt uimitoare
Modificare importantă  Construirea  noului stadion Dinamo  schimbă situația la Spitalul Floreasca
Superliga
21.02
Modificare importantă Construirea noului stadion Dinamo schimbă situația la Spitalul Floreasca
Citește mai mult
Modificare importantă  Construirea noului stadion Dinamo schimbă situația la Spitalul Floreasca
„Două entități cu aceeași origine”  „Războiul”  FCSB-Steaua , prin ochii francezilor de la L'Equipe
Europa League
21.02
„Două entități cu aceeași origine” „Războiul” FCSB-Steaua, prin ochii francezilor de la L'Equipe
Citește mai mult
„Două entități cu aceeași origine”  „Războiul” FCSB-Steaua , prin ochii francezilor de la L'Equipe
„Ies din AUR și candidez” Patronul FCSB îl amenință pe George Simion:  „Candidezi împotriva lui Georgescu sau o fac eu!”  » Cum a reacționat CTP
Diverse
21.02
„Ies din AUR și candidez”Patronul FCSB îl amenință pe George Simion: „Candidezi împotriva lui Georgescu sau o fac eu!” » Cum a reacționat CTP
Citește mai mult
„Ies din AUR și candidez” Patronul FCSB îl amenință pe George Simion: „Candidezi împotriva lui Georgescu sau o fac eu!” » Cum a reacționat CTP
„Știu doar că joacă în roș-albastru”  Alexandre Lacazette, despre  meciul cu FCSB : „Unii preferau Ajax, pentru atmosferă”
Europa League
21.02
„Știu doar că joacă în roș-albastru” Alexandre Lacazette, despre meciul cu FCSB: „Unii preferau Ajax, pentru atmosferă”
Citește mai mult
„Știu doar că joacă în roș-albastru”  Alexandre Lacazette, despre meciul cu FCSB : „Unii preferau Ajax, pentru atmosferă”
FCSB - Lyon Campioana României, duel dificil în  optimile Europa League . Posibila adversară din sferturi
Europa League
21.02
FCSB - LyonCampioana României, duel dificil în optimile Europa League. Posibila adversară din sferturi
Citește mai mult
FCSB - Lyon Campioana României, duel dificil în  optimile Europa League . Posibila adversară din sferturi
FCSB - Lyon, în optimile EL Tot ce trebuie să știi despre  viitoarea adversară  a campioanei României » S-au mai întâlnit de 4 ori până acum
Europa League
21.02
FCSB - Lyon, în optimile ELTot ce trebuie să știi despre viitoarea adversară a campioanei României » S-au mai întâlnit de 4 ori până acum
Citește mai mult
FCSB - Lyon, în optimile EL Tot ce trebuie să știi despre viitoarea adversară a campioanei României » S-au mai întâlnit de 4 ori până acum
„Mi-e scârbă, dar eu sunt drăcos”  AUDIO:  Șumudică, mesaj pentru Bocciu după ce a fost lovit cu bulgări: „Nu sunt interlop și  nu o să dau înapoi ”
Superliga
21.02
„Mi-e scârbă, dar eu sunt drăcos”AUDIO: Șumudică, mesaj pentru Bocciu după ce a fost lovit cu bulgări: „Nu sunt interlop și nu o să dau înapoi
Citește mai mult
„Mi-e scârbă, dar eu sunt drăcos” AUDIO: Șumudică, mesaj pentru Bocciu după ce a fost lovit cu bulgări: „Nu sunt interlop și nu o să dau înapoi ”