- Principalele branduri din fotbalul românesc propun două strategii de management complet diferite, dar care au același rezultat: succes financiar
- România - Bosnia a avut o cotă de piață la TV sub FCSB - United, iar ultimele 3 meciuri acasă ale FCSB-ului au produs mai mulți spectatori decât ultimele 3 ale naționalei
- FRF a devenit însă o fabrică de bani, necondiționată de rezultatele sportive, în vreme ce Becali produce foarte mult și face profit doar atunci când performează în Europa
- Cumulat, FRF și FCSB au raportat venituri de peste 150 de milioane de euro în ultimii 3 ani
Principalele două branduri din fotbalul românesc, în momentul de față, sunt echipa națională și FCSB. Cum se cuantifică valoarea unui brand: prin modul în care reușești să influențezi măcar două grupuri de părți interesate de produsul tău: clienții și investitorii.
În cazul fotbalului, clienții sunt spectatorii, telespectatorii și cei care consumă și în alt mod fenomenul.
1. Audiență
Acest capitol trebuie împărțit în două: audiența TV și cea de pe stadion, la meciurile de pe teren propriu.
- TELESPECTATORI
Dacă în privința echipei naționalei, reperul e EURO 2024, nu doar FCSB nu poate intra într-o concurență cu ce audiențe a produs Pro TV cu meciurile echipei naționale, ci niciun alt tip de program TV.
Meciul cu Olanda, din optimile CE din vara trecută, a produs o medie de aproape 5 milioane de telespectatori, un rating de 28% și, ATENȚIE, o cotă de piață de peste 67%. Ceea ce înseamnă că mai multe de două din trei televizoare deschise în România pe intervalul orar al meciului erau pe meciul cu Olanda. Nu e mult, e imens, enorm. Un record istoric.
Totuși, acel nivel e unul cu care fotbalul românesc se întâlnește extrem de rar. Ce a urmat în toamnă și în această primăvară, prezintă un duel mult, mult mai echilibrat între FCSB și echipa națională, ca rating TV.
De exemplu, România - Bosnia a avut o cotă de piață sub cea a meciului FCSB - United. Duelul cu Bosnia s-a jucat vineri seară, de la 21:45, partida campioanei cu Manchester într-o joi, de la ora 22:00.
Antena 1 a avut la România - Bosnia un share de 31%, pe publicul cu vârsta cuprinsă între 21 și 54 de ani, la nivel național, în vreme ce, cumulat, Prima Sport și Digi Sport au reușit la FCSB - United o cotă de piață care a trecut de 35%.
Cota de piață (share-ul) reprezintă numărul televizoarelor care sunt pe meciul respectiv, din totalul televizoarelor care sunt pornite în România în acel interval orar.
În privința ratingului, adică televizoarele deschise pe meci din totalul televizoarelor din România, a fost aproape egalitate: România - Bosnia a avut 10,8%, iar FCSB - United 10,7%.
- SPECTATORI
Nu volumul total al spectatorilor e relevant, fiindcă FCSB dispută un număr mult mai mare de meciuri decât echipa națională. Însă, începând din toamnă, de când Arena Națională a fost iarăși disponibilă, FCSB și România au purtat un duel de la distanță pasionant în privința asistenței.
Meciurile României pe Arenă între noiembrie 2024 și martie 2025
- România - Kosovo 0-0 (întrerupt) 48.957
- România - Cipru 4-1 45.813
- România - Bosnia 0-1 49.413
Meciurile FCSB-ului între noiembrie 2024 și martie 2025, în Europa
- FCSB - Olympiacos 0-0 43.572
- FCSB - United 0-2 50.128
- FCSB - PAOK 2-0 50.248
- FCSB - Lyon 1-3 53.028
Federația a raportat venituri din bilete, pe parcursul anului 2024, de circa 1,5 milioane de euro. Marea majoritate a banilor au provenit de la meciurile de acasă cu Kosovo, Cipru și Lituania, din Liga Națiunilor.
În schimb, FCSB s-a ales cu peste 6.000.000 de euro exclusiv din biletele meciurilor disputate în acest sezon al cupelor europene: 10 meciuri acasă (4 în Ghencea, 6 pe Arena Națională).
2. Investitori
Aici e practic vorba despre cât au reușit cele două entități să atragă ca sponsorizări și publicitate, adică parteneri comerciali convinși sau veniți de bună-voie să-și asocieze imaginea cu echipa respectivă.
Anul 2024 a însemnat un boom fantastic pentru ambele: echipa națională grație și calificării la Euro, FCSB și datorită parcursului din Europa.
Totuși, excluzând bonusurile de performanță, adică ceea ce oferă UEFA pentru rezultatele sportive, FRF o surclasează pe FCSB.
- Doar pe parcursul anului trecut, Burleanu și compania au reușit să producă circa 8,5 milioane de euro doar de la parteneri comerciali. Nivelul e enorm. FCSB nu și-a publicat raportul fiscal pe 2024, dar cel pe 2023 conține o sumă de peste 3,5 ori mai mică la acest capitol: doar 2,5 milioane de euro.
- Sursa de venit unde există cea mai mare disproporție între FRF și FCSB, una chiar șocantă, e cea provenită din activitățile comerciale. Echipa națională a produs 6 milioane de euro, în vreme ce FCSB raportează ZERO atât pe 2022, cât și pe 2023.
Din experiența meciurilor urmărite pe stadion în acest sezon, toate cele ale FCSB-ului în Europa League și cele ale echipei naționale cu Cipru și Bosnia, rezultă o comparație realmente șocantă.
Cine merge pe stadion la meciurile FCSB-ului, aproape că n-are ce să consume. Până și în zona de VIP, am avut un dialog desprins din preistoria modului în care spectatorii erau tratați pe stadioane:
„- Bună seara, o cafea, vă rog!
- Cafea? De unde cafea? Nu avem așa ceva.
- Dar ce aveți?
- Doar apă, Coca-Cola și popcorn.”
În schimb, un meci al echipei naționale, fără nici cea mai mică exagerare, e o industrie. O fabrică ambulantă, de făcut bani, în jurul și în interiorul Arenei Naționale. Găsești să cumperi ce vrei și ce nu vrei.
Iar zona de VIP, unde prețurile biletelor sunt mari, la fel ca la FCSB, spectatorii au o zonă de protocol, în care totul este gratis, așa cum nu am văzut pe aproape niciun stadion din Europa.
Imaginea de mai jos e surprinsă nu la metrou, la Victoriei, în diminețile cele mai aglomerate, ci în pauza meciului România - Bosnia, într-o parte a zonei de protocol la VIP.
Pe anul 2024, FRF a trecut de 40 de milioane de euro venituri. FCSB, pentru acest sezon competițional, va depăși și ea 30 de milioane de euro. Diferența majoră între cele două e dată de dependența încasărilor față de performanțele sportive.
- FRF a primit de la UEFA, pentru calificarea la Euro și pentru rezultatele de acolo, în jur de 10-11 milioane de euro.
- Exclusiv pentru parcursul european din acest sezon (bonusuri UEFA și biletele la cele 10 meciuri de acasă), FCSB a încasat spre 19 milioane de euro. Ceea un procent care trece de 60% din totalul încasărilor.
Împreună, FRF și FCSB adună încasări totale, în ultimii 3 ani (2022-2024), care trec de 150 de milioane de euro. Două treimi din sumă aparține Casei Fotbalului, o treime clubul lui Becali.
Acum un deceniu, FCSB surclasa FRF
Raportul din prezent, cel financiar, dar și cel sportiv, e în favoarea FRF și a echipei naționale. În schimb, în urmă cu aproape 10 ani, diferența era la fel de mare, dar în favoarea clubului patronat de Gigi Becali
- În 2014, anul în care s-a făcut rocada Mircea Sandu - Burleanu, FRF a raportat venituri de numai 13 milioane de euro. În acel moment se bifau 6 ani de la ultima prezență la un turneu final, CE din 2008.
- În 2013, FCSB a stabilit recordul veniturilor cu Becali patron: s-a trecut de 37 de milioane de euro. În acel an, FCSB a jucat optimi de finală în Europa League (în martie), iar în toamnă s-a calificat în grupele Champions League.
E greu de făcut comparații, dar cred că noi am întâlnit echipe mai bune în Europa League, pe care le-am și bătut, decât e Bosnia în prezent. Și mă refer la PAOK, la Midtjylland, campioane în Grecia și Danemarca. Totuși, dacă naționala reușește să se califice la Mondial, performanța ar fi mult mai mare, nu doar decât ce am reușit noi în acest sezon, dar ar fi și peste semifinala din Cupa UEFA, cu Middlesbrough. Un Mondial e un Mondial, competiția supremă. Mihai Stoica, manager general FCSB, declarație la Prima Sport