- În intervalul martie 2024 - martie 2025, FCSB a adunat la meciurile de pe teren propriu peste 650.000 de spectatori, un record all-time.
- Oamenii care s-au întors la fotbal sunt marii câștigători ai acestui sport care începe să rivalizeze, ca prezență, cu cinematografele, teatrele și muzeele.
- În perioada analizată, FCSB a adus la meciuri cu 35% mai mulți plătitori de bilete decât Muzeul Antipa și cu peste 200% mai mulți decât Teatrul Național București.
FCSB, campioană. FCSB, calificată pe tabloul principal în Europa League. FCSB, calificată în primăvară. FCSB, în optimile de finală. Rezultatele sportive obținute de acest club sunt remarcabile.
Dacă, pe plan intern, bugetul și salariile o recomandă pentru primul loc, parcursul european e o surpriză. Aici, 90% dintre adversarii întâlniți sunt, din punct de vedere financiar, fie mai puternici, fie incredibil de puternici.
Dar nu despre succesul sportiv e acest text, ci despre ceva infinit mai important. Despre oamenii care au venit pe stadion pentru a urmări meciurile acestei echipe. Un club de fotbal nu reprezintă nimic dacă nu are fani. Poți avea bani, fotbaliști, bază, stadion, dar dacă nu ai suporteri, în acest sport, mai devreme sau mai târziu, o să dispari.
Uitați-vă la Voluntari, cel mai bun exemplu de risipit banii, nici măcar privați, în numele unui moft al primarului Pandele și al prietenilor lui pe nume Nețoiu și Dumitru Dragomir.
Pasiunea recâștigată
Ceea ce a reușit FCSB în ultimul an e cea mai bună veste pe care fotbalul românesc putea să o primească. Oamenii să se reîntoarcă în număr mare la fotbal, pe stadion.
Peste 50.000 aseară, cu Lyon. Peste 50.000 acum două săptămâni, cu PAOK. Peste 50.000 și la final de ianuarie, cu United.
Indiferent că afară au fost -10 sau +20 de grade, Arena Națională a fost plină.
Să vezi, în seara returului cu PAOK, părinți cu copii venind cu două ore înainte de meci, pe un ger năprasnic, urcând scările până la ultimul rând al stadionului și așteptând acolo 120 de minute startul meciului, să mai stea încă două ore la -10 grade și să ajungă acasă la miezul nopții, aceasta e dovada că în România pasiunea pentru fotbal a fost recâștigată.
Și, cu atâția copii pe stadion, e asigurată și pentru generațiile următoare.
FCSB, ce record!
În perioada martie 2024 - martie 2025, adică un întreg an calendaristic, FCSB a reușit să aducă, la meciurile disputate pe teren propriu, în Ghencea sau pe Arena Națională, un număr impresionant de spectatori. Cifra exactă: 655.528!
Câteva date în plus:
- Au fost 30 de meciuri acasă: 5 în play-off-ul sezonului trecut, 10 în Europa, 14 în campionat și unul în Cupa României
- Două treimi din meciuri au fost pe Arena Națională, restul pe stadionul Steaua
- Top 3 asistență:
- FCSB - CFR, în mai anul trecut, 54.673 spectatori
- FCSB - Lyon, joi seară, 53.028
- FCSB - PAOK, 23 februarie, 50.248
Cel mai puternic număr rămâne acesta: 655.528 de spectatori au asistat în ultimul an la meciurile de acasă ale campioanei! Dacă acest club ar avea un departament de marketing care să funcționeze, asta ar trebui folosită în toate materialele de promovare! Pentru că e relevant, spectaculos și strivește orice rivalitate.
Astfel, FCSB reușește să fie peste două atracții culturale de referință din capitala României.
- Teatrul Național București, cel mai mare teatru din România
- Muzeul Național de Istorie Naturală Grigore Antipa
În tot anul 2024, conform Ziarului Financiar, Teatrul Național București a rulat 718 spectacole, la care s-a trecut pragul de 200.000 de spectatori.
Tot în anul 2024, conform chiar propriului site, Muzeul Antipa a raportat 482.907 vizitatori.
Concluzia, pe cifre seci:
- Față de Muzeul Antipa, FCSB a avut cu 35% mai mult public
- Față de TNB, FCSB a avut cu peste 220% mai mult public
Doar cinematografele fac mai mulți bani
Comparativ, prețul mediu al biletelor la meciurile FCSB e mult mai mare decât la Muzeul Antipa, unde intrarea costă 20 de lei. Iar la o piesă cu mare priză la public, precum „Dineu cu proști”, un tichet la TNB ajunge și la 80 de lei. Dar la meciurile FCSB-ului, cu United, PAOK și Lyon, au fost bilete, în zona VIP, care au costat și peste 300 de lei.
În privința încasărilor, FCSB a depășit destinațiile culturale preferate ale românilor. În ultimul an, FCSB a încasat 9 milioane de euro din bilete, un alt record all-time pentru fotbalul românesc. Doar pachetele pentru cele 4 meciuri de pe tabloul principal din Europa League au adus peste 3,5 milioane de euro.
Teatrele și muzeele din București nu pot rivaliza cu acest nivel atins de FCSB. Clubul intră deja în competiție cu cinematografele! Dar e vorba despre rețele întregi.
Aici, ultimele cifre oficiale sunt din anul 2023. Bucureștiul a atras o treime din totalul românilor care au mers la cinema în marile orașe. Iar veniturile au fost în jur de 20 de milioane de euro. Clujul, al doilea oraș în listă, a raportat sub 5 milioane de euro, adică jumătate din veniturile bifate de FCSB!
Datoria fotbalului
Concluzia e una singură: fotbalul și-a câștigat dreptul, prin intermediul FCSB, dar și al echipei naționale, să fie lângă teatre, muzee, operă, cinema și concerte, ca reper de atracție pentru petrecerea timpului liber în România.
Cum un club fără suporteri e nimic, la fel și fiecare dintre destinațiile de mai sus ar fi nimic dacă pragul lor n-ar fi trecut de oameni. Fotbalul românesc și-a recâștigat cel mai greu de obținut statut și, în același timp, cel mai valoros: atenția, încrederea și pasiunea oamenilor.
Această industrie are acum o datorie de onoare. Să facă în așa fel încât să păstreze și să valorifice o asemenea comoară.