Dacia va participa la raliul Dakar, cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de arabii de la Aramco. La volan va fi un campion legendar din WRC

Dacia va participa la raliul Dakar, cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de arabii de la Aramco. La volan va fi un campion legendar din WRC

Dacia a anunțat că va concura în raliul Dakar cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de compania Aramco din Arabia Saudită. La volan va fi multiplul campion de WRC Sebastien Loeb, dar și Cristina Gutierrez, a doua femeie din istorie care a câștigat o etapă în faimosul raliu. Oficialii Renault au spus în ultimul timp că acești e-fuels vor fi importanți pentru viitorul Dacia.

Masina in desert - raliul DakarFoto: Shutterstock

Dacia la Raliul Dakar

Denis Le Vot, CEO al Dacia brand, a anunțat luni că marca va participa din 2025 la raliul Dakar cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de Saudi Aramco, companie de energie evaluată la peste 2.000 miliarde dolari. Renault și Aramco au semnat acum câteva luni un parteneriat.

„Sinteza acestui tip de combustibil se realizează cu energie electrică regenerabilă. Pe întregul ciclu de producție, combustibilii sintetici au o amprentă de carbon inferioară celei a carburanților derivați din petrol. Raliul Dakar este terenul de testare ideal al acestei tehnologii pentru marca Dacia”, spun cei de la Renault.

Înainte de a se angaja în sezonul Dakar 2025, prototipurile Dacia vor fi testate, din 2024, în Raliul Marocului. În 2025, Dacia va participa la Raliul Dakar cu echipă de constructor, la categoria T1+.

În 2024 vor fi anunțate detalii despre mașină și, cel mai probabil, va fi vorba despre un Duster extrem de puternic. Doi piloți vor forma „team Dacia”, dintre care o femeie, Cristina Gutierrez (născută la Burgos, Spania), cu 14 ani experiență în sporturile cu motor. Ea este a doua femeie din istorie care a reușit să câștige o etapă la Raliul Dakar (în 2021), după Jutta Kleinschmidt (2005). Cristina Gutierrez a participat de șapte ori la raliul Dakar.

Al doilea pilot anunțat este celebru: Sebastien Loeb (echipa ProDrive), de nouă ori campion mondial consecutiv în WRC, între 2004 și 2012. „Este o aventură, concurezi timp de 15 zile, stai împreună zile întregi cu co-pilotul, uneori te pierzi în deșert și trebuie mereu să te concentrezi ca să fii cel mai rapid”, spune Sebastien Loeb.

„Nimeni nu știe cât vor costa combustibilii sintetici după 2035”, spune Denis Le Vot, dar Dacia va continua colaborarea cu Aramco pe domeniul e-fuels.Sébastien Loeb participă la Dakar din 2016. În 2021 el a condus vehiculul Bahrain Raid Xtreme Hunter proiectat și construit de preparatorul britanic Prodrive. Cooperarea dintre Sébastien Loeb și Prodrive va continua acum la volanul unui vehicul de competiție Dacia.

Prodrive, echupa britanică ce va colabora cu Dacia, este implicată în raliul Dakar și în campionatul de Rally-Raid din anul 2020 și a participat la ultimele trei raliuri Dakar cu vehicule concepute de propriile echipe, obținând locul al doilea în clasamentul general în 2022 și 2023 cu Sébastien Loeb, care face parte de acum din noua echipă Dacia.

Dacia a mai participat la competiții sportive, cu piloți celebri. Alain Prost a condus un Duster foarte puternic în 2009, în Alpii francezi, la Trofeul Andros.

Dacia și combustibilii sintetici, o soluție bună peste mai mulți ani?

Combustibilii sintetici (e-fuels) ar putea fi o soluție și pentru mașinile Dacia, deoarece marca va trebui să se îndrepte treptat către „energia curată”, spunea la mijloc de iunie, Gilles Le Borgne, chief technology officer la Renault.

Companii precum BMW, Toyota și Stellantis și-au arătat interesul pentru „e-fuels”, la fel și Renault, care a demarat un parteneriat cu gigantul saudit Aramco, pentru dezvoltarea de combustibili sintetici.

Parteneriatul cu Aramco a fost amintit de oficialul Renault care spune că deja grupul auto face teste cu combustibili de sinteză de la „uzine-pilot”. El a adăugat că sunt avantaje clare, dar și două dezavantaje deloc de neglijat. Unul ține de cum analizează și cuantifică UE emisiile de carbon la mașini, iar altul ține de faptul că trebuie să ai destulă „energie verde” de la care să pornești pentru a produce „e-fuels” (solară, eoliană), iar eficiența depinde mult de disponibilitatea acestor surse ecologice de energie.

Șeful Dacia și echipa Dakar 2025

Companii precum Total, Shell sau Aramco operează în țări unde sunt multe ore de strălucire a soarelui și unde sunt și zone cu vânt și doar acolo pot investi în e-fuels, mai spune oficialul Renault.

ADVERTISING

În luna mai, Luca de Meo, CEO al grupului Renault, spunea că Dacia își va electrifica complet gama cât mai târziu posibil și considera că acești „e-fuels” reprezintă un mod de a decarboniza gama accesibilă la preț a Dacia, referindu-se la modelele cu motoare termice. Dacia are un singur model electric în gamă, Spring, iar un al doilea model NU va veni prea curând.

Grupul saudit Aramco a semnat în martie o scrisoare de intenție pentru a deveni acționar minoritar în cadrul noii companii de tehnologie în domeniul sistemelor de propulsie care va fi constituită de Renault Group împreună cu chinezii de la Geely.

Investiția Aramco va susține dezvoltarea companiei și va contribui la cercetarea și dezvoltarea unor soluții de combustibili sintetici și a unor tehnologii de nouă generație în domeniul propulsiei cu hidrogen, se spunea în comunicatul de atunci.

Pe 1 iulie, Renault anunța că noua companie Horse, care va cuprinde o parte din activitățile de la Dacia, își începe oficial activitatea .

În acest comunicat din 1 iulie era amintită și colaborarea cu Aramco:

„Aramco, care a semnat o scrisoare de intenție cu Renault Group şi Geely pe 2 martie 2023, evaluează o investiţie strategică în această nouă companie specializată în tehnologii de propulsie. Investiția Aramco ar urma să susțină creșterea companiei și să contribuie la activităţile cheie de cercetare și dezvoltare privind soluțiile de combustibili sintetici și tehnologiile bazate pe hidrogen de generație următoare!”.

E-fuels - De ce nu sunt deja folosiți pe multe mașini.

Susținătorii combustibililor sintetici spun că aceștia au multe avantaje, dar întrebarea ar fi de ce nu sunt milioane de mașini care merg cu „e-fuels”, dacă sunt așa de grozavi? Răspunsul ține mai ales de costurile de producție și de faptul că nu există capacități foarte mari de producție. În prezent, prețul acestor combustibili este cel puțin dublu față de benzină.

Reamintim că Germania a presat și, după un lobby puternic, a reușit să obțină ce a dorit: și după 2035 vor putea fi vândute mașini cu motor termic în Europa, dar să fie propulsate de carburanți sintetici. Detaliile urmează să fie stabilite în următorii ani.

Pentru fabricarea acestor carburanți de sinteză este nevoie de cantități uriașe de electricitate din surse regenerabile, ceea ce este greu de obținut. Costurile mari de fabricare înseamnă costuri mari și la pompă, într-o Europă în care toate s-au scumpit mult în ultimul an.

Foarte multe voci spun că acești „e-fuels” sunt un fel de „cal troian” al industriei auto care vrea să prelungească pe cât posibil producția de mașini cu motoare termice și să întârzie pe cât posibil electrificarea.

ONG-ul Transport & Environment (T&E) estima că un litru de combustibil ar putea costa „la pompă” 2,82 euro în Franța în 2030, cu 50% mai mult decât benzina în prezent.

Experții de mediu avertizează că randamentul energetic al acestor combustibili de sinteză este net inferior față de benzină și electricitate, producția este scumpă și procedeele de producție sunt abia la început, astfel că ar mai fi de investit miliarde de euro. Chiar și când aceste procese industriale vor fi puse la punct, estimarea este că se va putea produce prea puțin combustibil, față de ce nevoie ar fi, dacă este să fie multe milioane de mașini care să fie alimentate cu „e-fuels”.

* articol publicat inițial pe Hotnews.ro

Știrile zilei din sport
Petrolul răsuflă ușurat   Ploieștenii vor primi   licența de Liga 1 : ce promisiuni au făcut, pentru a convinge instanța
Superliga
18:11
Petrolul răsuflă ușurat Ploieștenii vor primi licența de Liga 1: ce promisiuni au făcut, pentru a convinge instanța
Citește mai mult
Petrolul răsuflă ușurat  Ploieștenii vor primi licența de Liga 1 : ce promisiuni au făcut, pentru a convinge instanța
Alegerea lui Klopp   Antrenorul e dorit de   Real Madrid și naționala Braziliei , iar agentul său anunță că a luat o decizie
Campionate
18:13
Alegerea lui Klopp Antrenorul e dorit de Real Madrid și naționala Braziliei, iar agentul său anunță că a luat o decizie
Citește mai mult
Alegerea lui Klopp  Antrenorul e dorit de Real Madrid și naționala Braziliei , iar agentul său anunță că a luat o decizie
„Folosim și copiii”   Hagi, anunț surprinzător înainte de   semifinala cu CFR Cluj  din Cupa României + Concluzii după remiza cu Hermannstadt
Superliga
18:55
„Folosim și copiii” Hagi, anunț surprinzător înainte de semifinala cu CFR Cluj din Cupa României + Concluzii după remiza cu Hermannstadt
Citește mai mult
„Folosim și copiii”  Hagi, anunț surprinzător înainte de  semifinala cu CFR Cluj din Cupa României + Concluzii după remiza cu Hermannstadt
„Cel mai bun din campionat”   Stipe Perica   a lăudat un adversar  înainte de Dinamo - Universitatea Craiova
Superliga
19:26
„Cel mai bun din campionat” Stipe Perica a lăudat un adversar înainte de Dinamo - Universitatea Craiova
Citește mai mult
„Cel mai bun din campionat” Stipe Perica a lăudat un adversar înainte de Dinamo - Universitatea Craiova
Știri ultima oră
22:26
DAN UDREA Fotbalul lui Sabău și sacul lui Șucu, de care râdea marele Cruyff
DAN UDREA Fotbalul lui Sabău și sacul lui Șucu, de care râdea marele Cruyff
23:01
„Toate cornerele în primul om” Șumudică anunță că Rapid mai are un singur obiectiv: „Meci de totul sau nimic”
„Toate cornerele în primul om”  Șumudică anunță că Rapid mai are un singur obiectiv : „Meci de totul sau nimic”
22:56
„Nu am fost puși în dificultate” Sabău, după o nouă victorie cu Rapid: „Puțin jucători sunt în Liga 1 cu calitățile lui”
„Nu am fost puși în dificultate”  Sabău , după o nouă victorie cu Rapid: „Puțin jucători sunt în Liga 1 cu calitățile lui”
22:33
„Ne priesc meciurile cu ei” Ovidiu Bic, decisiv în Rapid - U Cluj 0-2: „Am zis că dau tare și mi-a ieșit” + Chipciu: „Am fost performerii campionatului”
„Ne priesc meciurile cu ei”  Ovidiu Bic,  decisiv în Rapid - U Cluj 0-2 : „Am zis că dau tare și mi-a ieșit” + Chipciu: „Am fost performerii campionatului”
Mai multe știri de ultimă oră

Opinii

Drumul  corect al fotbalului românesc

Silviu Tudor Samuilă: Drumul corect al fotbalului românesc

Silviu Tudor Samuilă: Drumul corect al fotbalului românesc
Mainoo, Maguire, Cherki

Cristian Geambașu: Mainoo, Maguire, Cherki

Cristian Geambașu: Mainoo, Maguire, Cherki
Circ cu Nețoiu și Pandele. Prejudiciul cetățenilor, 18,5 milioane €

Dan Udrea: Circ cu Nețoiu și Pandele. Prejudiciul cetățenilor, 18,5 milioane €

Dan Udrea: Circ cu Nețoiu și Pandele. Prejudiciul cetățenilor, 18,5 milioane €
Gigi, centru atacant

Radu Naum: Gigi, centru atacant

Radu Naum: Gigi, centru atacant
Romantism: Dinamo - Sampdoria

Remus Răureanu: Romantism: Dinamo - Sampdoria

Remus Răureanu: Romantism: Dinamo <span>-</span> Sampdoria
Apoliticii

Cristian Geambașu: Apoliticii

Cristian Geambașu: Apoliticii
Becali fără televiziuni nu exista

Cătălin Tolontan: Becali fără televiziuni nu exista

Cătălin Tolontan: Becali fără televiziuni nu exista
Vargas Llosa dincolo de mode

Cristian Geambașu: Vargas Llosa dincolo de mode

Cristian Geambașu: Vargas Llosa dincolo de mode
Arena Națională, sport sau muzică?

Dan Udrea: Arena Națională, sport sau muzică?

Dan Udrea: Arena Națională, sport sau muzică?
Dinamo ar trebui să i-l vândă pe Politic lui Becali

Remus Răureanu: Dinamo ar trebui să i-l vândă pe Politic lui Becali

Remus Răureanu: Dinamo ar trebui să <span>i-l</span> vândă pe Politic lui Becali
Mai zi-le ceva lui Sivis și lui Perica!

Cristian Geambașu: Mai zi-le ceva lui Sivis și lui Perica!

Cristian Geambașu: Mai <span>zi-le</span> ceva lui Sivis și lui Perica!
Legați-vă centurile!

Radu Naum: Legați-vă centurile!

Radu Naum: <span>Legați-vă</span> centurile!
Cârțu și viclenii comentatori

Cristian Geambașu: Cârțu și viclenii comentatori

Cristian Geambașu: Cârțu și viclenii comentatori
Paraziții. Fotbalul sub asediul unor personaje meschine

Dan Udrea: Paraziții. Fotbalul sub asediul unor personaje meschine

Dan Udrea: Paraziții. Fotbalul sub asediul unor personaje meschine
FCSB! FCSB! FCSB, nu Steaua!

Remus Răureanu: FCSB! FCSB! FCSB, nu Steaua!

Remus Răureanu: FCSB! FCSB! FCSB, nu Steaua!
Simulatorii

Cristian Geambașu: Simulatorii

Cristian Geambașu: Simulatorii
Maladia indulgenței la FCSB

Cătălin Tolontan: Maladia indulgenței la FCSB

Cătălin Tolontan: Maladia indulgenței la FCSB
Mesajul lui Ranieri

Cristian Geambașu: Mesajul lui Ranieri

Cristian Geambașu: Mesajul lui Ranieri
Un fotbalist: Vlad Chiricheș

Dan Udrea: Un fotbalist: Vlad Chiricheș

Dan Udrea: Un fotbalist: Vlad Chiricheș
Rușinoasa despărțire de Thomas Muller

Silviu Tudor Samuilă: Rușinoasa despărțire de Thomas Muller

Silviu Tudor Samuilă: Rușinoasa despărțire de Thomas Muller
Top stiri din sport
„E un pic de uzură”   Jucătorii de la FCSB, optimiști înaintea   duelului cu CFR Cluj : „Vom arăta altfel”. Ce spun despre asistența redusă
Superliga
19:33
„E un pic de uzură” Jucătorii de la FCSB, optimiști înaintea duelului cu CFR Cluj: „Vom arăta altfel”. Ce spun despre asistența redusă
Citește mai mult
„E un pic de uzură”  Jucătorii de la FCSB, optimiști înaintea duelului cu CFR Cluj : „Vom arăta altfel”. Ce spun despre asistența redusă
„Ce echipă e asta?”   Alexi Pitu a refuzat   un lider din Europa  pentru a semna cu Dunkerque: „Toți și-au găsit echipe, el e tot în Liga 2”
Stranieri
19:52
„Ce echipă e asta?” Alexi Pitu a refuzat un lider din Europa pentru a semna cu Dunkerque: „Toți și-au găsit echipe, el e tot în Liga 2”
Citește mai mult
„Ce echipă e asta?”  Alexi Pitu a refuzat un lider din Europa pentru a semna cu Dunkerque: „Toți și-au găsit echipe, el e tot în Liga 2”
Interes scăzut de Paște   Câte bilete au fost vândute pentru   Dinamo - U Craiova : „Nu ne așteptăm să fie un stadion plin”
Superliga
20:18
Interes scăzut de Paște Câte bilete au fost vândute pentru Dinamo - U Craiova: „Nu ne așteptăm să fie un stadion plin”
Citește mai mult
Interes scăzut de Paște  Câte bilete au fost vândute pentru Dinamo - U Craiova : „Nu ne așteptăm să fie un stadion plin”
Moment de reculegere pentru Boupendza   Lacrimi înainte de   Rapid - U Cluj,  dar și o gafă a giuleștenilor
Superliga
20:50
Moment de reculegere pentru Boupendza Lacrimi înainte de Rapid - U Cluj, dar și o gafă a giuleștenilor
Citește mai mult
Moment de reculegere pentru Boupendza  Lacrimi înainte de Rapid - U Cluj, dar și o gafă a giuleștenilor
Cine ia titlul?Totul despre lupta pentru Superliga:&nbsp; c&acirc;nd se joacă derby-urile și cine merge &icirc;n Europa
Sondaj
19.04

Cine ia titlul? Totul despre lupta pentru Superliga: când se joacă derby-urile și cine merge în Europa

Cine câștigă titlul?

FCSB %
CFR Cluj %
U Craiova %
U Cluj %
Dinamo %
Rapid %
Cine ia titlul?Totul despre lupta pentru Superliga:&nbsp; c&acirc;nd se joacă derby-urile și cine merge &icirc;n Europa