- Weekend-ul care a trecut a fost plin de scandaluri: Rădoi a trecut la amenințări cu moartea, Ilie Stan și Săpunaru au înjurat spectatori și arbitri.
- Sponsorul Ligii 1, Superbet, a postat pe YouTube un clip în care promova un cântec al galeriei Rapidului, ale cărui versuri incită la violență.
- GOLAZO.ro a întrebat LPF, organizatorul competiției, Superbet, sponsorul întrecerii, și EAD, deținătorul de drepturi, cum se poziționează față de incidente.
Apropierea de finișul campionatului ridică nivelul de adrenalină. Și, din păcate, același lucru e valabil și pentru violența verbală, derapaje și alte situații scandaloase. Ultimele zile din Liga 1 au produs câteva scene mai mult decât reprobabile:
- După U Cluj - U Craiova 2-1, Mirel Rădoi a fost autorul unui derapaj șocant, o amenințare cu moartea în direct, la microfonul televiziunii Prima Sport: „Cei de pe banca lui U Cluj m-au înjurat și le-am spus că nu accept să fiu înjurat de morți, altfel doar unul dintre noi va rămâne viu”.
- După Buzău - Botoșani 0-2, antrenorul gazdelor, Ilie Stan, a intrat într-o contră verbală cu unul dintre spectatori, pe care l-a înjurat în timp ce era filmat.
- În timpul derby-ului Rapid - FCSB 1-2, Cristi Săpunaru a fost filmat în timp ce îi înjura pe arbitrii meciului.
- După meciul din Giulești, în zona vestiarelor arbitrilor, Radu Petrescu a fost ținta unuia dintre membrii staff-ului Rapidului, care l-a înjurat. Șumudică li s-a adresat și el arbitrilor, urlând: „Băi, bandiților!”.
În afara acestor scene, petrecute în cadru oficial, la meciuri, pe canalul de YouTube al sponsorului Ligii 1, firma de pariuri Superbet, a rulat un episod dintr-o emisiune „microBEAST”, realizată de doi influenceri plătiți de Superbet, în care Vasile Maftei a recitat un cântec favorit al său, din repertoriul galeriei Rapidului:
- „Rapidiștii-n Ghencea s-au dezlănțuit,
Au pus mâna pe ciomege și i-au ciomăgit,
Încercarea moarte n-are, n-ai cum să nu încerci,
Toți steliștii au o cruce și un loc de veci,
Unde? În Cimitirul Ghencea, Ghencea, Ghencea.”
Versurile sunt dintr-un cântec controversat, care nu face altceva decât să incite la violență la adresa suporterilor echipei rivale.
În acest climat, tot mai inflamat și mai plin de violență verbală, de derapaje și de lucruri care incită, GOLAZO.ro a dorit să afle de la cele 3 structuri care compun „organigrama” campionatului cum se raportează la cele întâmplate și mai ales ce e de făcut pentru ca lucrurile să nu degenereze.
Superbet, despre clipul incitator: „Ne delimităm de orice formă de violență. Nu se va repeta!”
Sponsorul principal al campionatului a oferit un răspuns cu privire la conținutul acelei emisiuni, postate pe canalul de YouTube al Superbet:
„Apreciem parteneriatul pe care îl avem cu platforma microBEAST, în special datorită faptului că oferă un conținut autentic, care reflectă cultura urbană asociată cu fenomenul social pe care îl reprezintă fotbalul.
În acest caz particular, semnalat de către GOLAZO.ro, mesajul care a apărut în materialul video nu este în concordanță cu așteptările și atmosfera unui spectacol fotbalistic modern, dar considerăm că persoanele implicate nu au avut intenția de a promova un comportament nepotrivit în societate.
Compania noastră se delimitează, fără excepție, de orice formă de violență, fizică sau verbală, atât în sport cât și în societate.
Suntem convinși că astfel de situații nu se vor mai repeta și afirmăm acest lucru în baza unei analize corecte, în care am ținut cont de context și de opiniile celor implicați.”
LPF, despre violența verbală: „Nu acceptăm comportamente lipsite de decență și bun simț”
Din partea organizatorului Ligii 1, LPF, a reacționat secretarul general Justin Ștefan, cel care practic conduce Liga:
„Superliga se apropie de final. Mizele sunt mari, nervii la fel. Cu fiecare etapă, presiunea crește asupra echipelor angrenate în lupta pentru titlu sau pentru evitarea retrogradării.
Este firesc să existe tensiune și pasiune pe teren și în tribune, dar nu putem fi de acord cu comportamente care depășesc limita decenței și a bunului simț.
Ieșirile necontrolate, declarațiile inflamatorii și incidentele din afara terenului nu fac decât să umbrească spectacolul sportiv.
Astfel de comportamente fac rău imaginii unei competiții la care se muncește de ani de zile pentru a atinge standarde înalte de organizare și performanță.
Fotbalul trebuie să rămână un spațiu al valorilor pozitive - fair-play, respect, dăruire și excelență sportivă. Indiferent de miza jocului, spiritul sportiv trebuie să primeze.
Doar așa putem asigura un viitor sănătos competiției și un exemplu demn de urmat pentru tinerii iubitori ai acestui sport.”
- În ciuda a ceea ce spune Justin Ștefan, LPF nu a reclamat nici măcar un caz către Comisia de Disciplină a FRF, dintre cele care n-au fost scrise în rapoartele observatorilor, dar au apărut în spațiul public, în urma imaginilor televiziunilor.
Deținătorul de drepturi TV: „Gesturi care pot afecta și competiția, dar și echipa de care aparține”
Orlando Nicoară, directorul EAD, firma care are drepturile TV din Liga 1 până în 2027, a vorbit și el, pentru GOLAZO.ro, despre scandalurile tot mai dese și mai mari de la meciurile din prima divizie:
„Sigur că astfel de «ieșiri» sunt regretabile dar trebuie puse în context, fără a încerca să găsesc scuze sau să scuz pe cineva. Sunt mize mari, atât in ceea ce privește titlul de campioană / calificarea în cupele europene, cât și în ceea ce privește echipele care vor retrograda, iar nervii mai cedează.
Important este ca cei care au greșit să conștientizeze acest lucru și să înțeleagă că, prin repetarea unor astfel de gesturi, pot afecta competiția, dar și echipa pe care o reprezintă. Și să ne amintim că am avut parte de multe astfel de momente, în trecut.
«Dușmani» în teren, timp de 90 de minute, cum au fost Lăcătuș cu Prunea, pe vremuri, pentru a menționa doi dintre comentatorii de azi, dar prieteni la final, la o bere”.
Ne manifestăm încrederea deplină în faptul că orice conflicte care apar pe parcursul competiției vor fi soluționate, prin dialog constructiv, de către partenerii noștri de la LPF și cluburile din Superliga. Superbet, sponsor principal Liga 1