Fostul pilot de Formula 1 Nelson Piquet Junior a povestit pentru prima oara detaliile scandalului "Crashgate", intr-un interviu acordat miercuri publicatiei engleze The Times, la o zi dupa ce fosta sa echipa, Renault, i-a platit daune pentru calomnie. Tanarul brazilian a marturisit stresul pe care-l simtea din cauza unui tiranic Flavio Briatore si si-a cerut scuze pentru ca a acceptat sa provoace un accident in Marele Premiu de la Singapore, in 2008, pentru a-si ajuta echipa.
In 2008, dupa calificarile de la Singapore, Renault nu statea deloc bine: Fernando Alonso pleca de pe pozitia a 15-a, iar Nelson Piquet de pe 16. Cu cateva minute inainte de cursa, Flavio Briatore, care era managerul si agentul lui Piquet, impreuna cu Pat Symonds, directorul tehnic, i-au propus tanarului pilot brazilian sa provoace un accident pentru ca celalalt pilot al echipei, Fernando Alonso, sa castige cursa.
"Symonds s-a apropiat de mine si mi-a zis.
"Stateam acolo si nu puteam sa-mi dau seama incotro se indreapta. Ambii erau foarte nelinistiti si atmosfera era incredibil de tensionata. Nu cred ca spusesem vreun cuvant pana in acest moment. Dupa cinci minute Flavio a spus:
"Eu doar stateam acolo si ma uitam la ei. Amandoi mi-au reamintit de ceea ce s-a intamplat in Germania, cand cineva a avut accident imediat dupa ce eu am intrat la boxe, astfel ca am terminat cursa pe doi.
Dupa un sezon mediocru, Piquet era pus sub presiune, Briatore nefiind un om prea agreabil: "Flavio nu era genul de persoana cu care sa ai o conversatie normala. El racnea instructiunile, niciodata nu iti cerea parerea si era furios daca nu il aprobai imediat. Dupa un timp, am inceput sa devin agitat. Chiar si cand am plecat de acolo ma simteam sub presiune".
"Inca incercam sa imi fac un nume in Formula 1 si el intotdeauna imi amintea ca soarta mea era in mainile lui. Am facut totul ca sa-i fiu pe plac, dar tot ceea ce facea el era doar sa ma critice", marturiseste Piquet Jr.
Pana la cursa de la Singapore, Renault i-a oferit lui Piquet un nou contract pentru 2009, dar totul era in favoarea echipei. "Cand Flavio a auzit ca eram in dubii, a luat-o razna. M-a chemat in biroul lui si a inceput sa tipe:
In cele din urma, Piquet a acceptat propunerea de a face accident la Singapore: "Am crezut ca acceptand propunerea lor ii voi face pe plac lui Flavio si va fi de partea mea. Trei oameni au pus la punct detaliile. Ei vroiau ca safety car-ul sa intre in turul 14. Am avut un sentiment de bine cand am acceptat deoarece am simtit ca fac ceva pentru echipa, dupa toate criticile pe care le-am indurat. Nu m-am gandit la moralitatea faptei".
Symonds i-a aratat harta circuitului, indicandu-i cel mai bun loc in care sa provoace accidentul "deoarece nu sunt macarale sau altceva".
"Odata ce tururile de pista incepeau sa se scurga, stiam ca se apropie momentul, dar era dificil de crezut ceea ce aveam sa fac. Eram mai speriat de faptul ca o sa stric totul pentru echipa, decat de propria mea siguranta. Eram atat de speriat, incat abia mai puteam sa respir. Imi fixam ochii pe tabela de fiecare data pentru a vedea cate tururi s-au scurs, dar era intuneric acolo si abia vedeam. Am tipat de cateva ori prin radio
"La sicana din turul 14 am simtit cum mi se strange stomacul. Eram incredibil de speriat, era ca un vis. Am atins roata spate de perete si apoi am apasat pe acceleratie pentru a ma izbi de celalalt perete. Nu am simtit nicio durere la impact, dar simteam adrenalina. Am simtit ca am controlul masinii pe toata durata accidentului".
Planul celor de la Renault functionase: safety car-ul a intrat pe circuit, Alonso a intrat la boxe la momentul potrivit si a castigat cursa.
La mijlocul sezonului 2009 insa, Renault a renuntat la Piquet, care a decis sa marturiseasca fapta: "Sa fiu sincer, cred ca am fost motivat de furia mea fata de Flavio decat de dorinta de a clarifica situatia".
"Uitandu-ma in urma, pare ca s-a intamplat acum o viata, dar stiu ca niciodata nu voi scapa de umbra acelui eveniment. Imi cer scuze pentru ceea ce am facut. Sper doar ca oamenii sa inteleaga presiunea sub care eram. Nu este o scuza, dar eram foarte nefericit. Sunt un om mult mai puternic astazi. Daca mi-ar mai cere acelasi lucru acum as avea puterea sa spun nu", a adaugat brazilianul.
Pentru ca a marturisit, FIA i-a acordat imunitate lui Piquet Jr, Renault a primit o pedeapsa de doi ani cu suspendare, in timp ce Flavio Briatore a fost suspendat pe viata din F1, iar Patt Symonds a fost suspendat pentru o perioada de 5 ani. La inceputul anului 2010, Curtea Franceza de Justitie a anulat suspendarea pe viata a celor doi. FIA a depus recurs, insa in cele din urma a renuntat, anuntand ca a ajuns la un acord cu Briatore si Symonds.
* articol publicat inițial pe Hotnews.ro