- FCSB - Farul s-a jucat cu 6.700 de spectatori. FCSB - Sparta Praga se va disputa cu casa închisă
- Diferența dintre cele două meciuri: primul e în Liga 1, al doilea decide echipa care merge în play-off-ul Champions League
- Suporterul român alege să meargă la stadion în funcție de anumite condiții, nu impins doar de pasiunea și loialitatea pentru echipa favorită.
FCSB are mulți suporteri. Cei mai mulți. Dar și fanii ei sunt la fel precum ai tuturor celorlalte echipe de club din România: suporteri de conjunctură.
Care aleg să meargă pe stadion doar dacă sunt îndeplinite anumite criterii. Printre ele: importanța meciului, numele adversarei, forma de moment a echipei favorite, vremea, ora de disputare.
Dacă toate acestea sau majoritatea condițiilor sunt îndeplinite, atunci fanul decide să vadă meciul de pe stadion. Dacă nu, nu. Îl vede, dar undeva comod: în fața televizorului, din canapea, acasă, la terasă sau chiar în metrou, pe telefon.
FCSB: vineri, părăsită, marți, susținută
Suporterul român nu are tradiția celui englez sau german. Care merge la stadion pentru că joacă echipa cu care simpatizează. Și punct. Ei sunt puțin spre deloc interesați de cine e oaspete și ce miză are meciul. Se duc la meci!
În decurs de 4 zile, chiar FCSB, cea mai iubită echipă din țară, oferă cel mai solid argument în favoarea ideii că fanii de la noi din țară sunt de conjunctură. Nu privind apartenența la un club, ci în obișnuința de a fi pe stadion.
FCSB - Farul și FCSB - Sparta Praga sunt exemplele care susțin cel mai bine argumentația de mai sus.
La primul joc, disputat vineri aseară, au fost prezenți 6.700 de spectatori, la cel de marți, cu campioana Cehiei, vor fi aproape 30.000. Sold-out.
Când a existat miză cu Farul, în tribune au fost 30.000
- FCSB - Farul nu e orice meci din Liga 1. E chiar duelul ultimelor două campioane. Un FCSB - Poli Iași sau FCSB - Unirea Slobozia s-ar fi încadrat în categoria jocurilor lipsite de atractivitate. Nu și FCSB - Farul.
- FCSB - Sparta Praga are o miză infinit mai mare. Confruntarea cu Farul nu prea contează ca importanță. E doar etapa a 5-a, mai sunt ale 35. Cu Sparta se decide prezența în play-off-ul de Champions League.
- La precedentul FCSB - Farul, disputat în luna aprilie, pe Arena Națională, FCSB avea nevoie de un egal pentru a fi matematic campioană. Titlul era practic câștigat, dar acela era un meci cu miză, fiindcă se producea efectiv cucerirea titlului. Și au fost prezenți 30.000 de spectatori!
3 argumente pro meciul cu Farul
Nu există nici un alt argument, în afara mizei diferite, pentru care un fan să aleagă să meargă la stadion la meciul cu Sparta și la cel cu Farul nu. Argumentele:
- Se joacă pe același stadion, nici o diferență din punct de vedere al arenei.
- Prețurile biletelor la meciul cu Farul sunt mai mici. 30 de lei la peluză, la inelul 1, cu 25% sub cele de la duelul cu Sparta. 50 de lei la tribuna I, inelul 1, cu peste 30% mai mici decât marți în UCL
- Ziua și ora sunt mai convenabile pentru meciul de campionat. Se joacă vineri seară, cu începere de la 21:00. Cu Sparta se joacă marți, urmează zi lucrătoare, iar debutul meciului e 21:30, cu șanse de a fi prelungiri, ceea ce ar însemna ca finalul să treacă de miezul nopții.
Axa conjuncturii: FCSB-Dinamo-Rapid-Craiova
Cu toate acestea, diferența de prezență e mare. De fapt, e imensă. Dacă situația aceasta ar avea loc în Germania, s-ar traduce așa: la un meci de campionat Bayern Munchen - Bayer Leverkusen, pe stadion ar fi în jur de 16.000 de spectatori, iar la un duel cu Real Madrid, din Champions League, arena de 75.000 de locuri ar fi plină.
Același lucru și pentru Premier League: la un Liverpool - Tottenham să fie sub 15.000 de spectator, iar la un Liverpool - PSG să se umple stadionul.
Este dovada că suporterii din România nu au cultura de a merge la stadion exclusiv pentru că e meciul în care echipa lor evoluează. E valabil pentru orice club cu un bazin mare de fani.
Craiova umple arena dacă adversară e FCSB sau dacă e în lupta la titlu, Giuleștiul n-a mai fost plin și la meciul cu Sepsi, de vină e startul ratat de campionat, în vreme ce Dinamo e capabilă să umple Arena Națională la un derby, după care să nu facă sold out pe Arcul de Triumf, unde capacitatea e de numai 7.500 de locuri.
Formidabilul exemplu din Zweite Bundesliga
Nu doar că suntem departe de marile campionate, dar ceea ce se întâmplă, de exemplu, în liga secundă din Germania, arată perfect cum ar trebui să fie definită pasiunea și să fie însușită și de suporterii din România.
Echipele cu cel mai mic număr de abonamente vândute pentru noul sezon au atins borna 5.000, e vorba despre Elverum și Regensburg.
Primele 4 trec de 100.000, iar prima jumătate sare de 200.000. Stadioanele sunt pline etapă de etapă, indiferent dacă meciul e Hamburg - Kaiserslautern sau Ulm - Munster.
În sezonul trecut, au fost două etape de Zweite în care numărul spectatorilor l-a depășit pe cel din Bundesliga.
Așa arată pasiunea și loialitatea 100% pentru echipa favorită. Nu cu drumuri la stadion doar la derby-uri, meciuri europene sau când nu plouă, nu bate vîntul și clubul anunță gratuități la bilete.